Terug in Haiti - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Sietze Velde - WaarBenJij.nu Terug in Haiti - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Sietze Velde - WaarBenJij.nu

Terug in Haiti

Door: Sietze

Blijf op de hoogte en volg Sietze

02 Juli 2010 | Haïti, Port-au-Prince

En zo waren mijn 5 dagen in Amerika alweer voorbij. We hebben Boston en Provedence bezocht en heb ik een kijkje kunnen nemen achter de schermen in het bedrijf waar Hector werkt en Elsbeth vrijwilliger is. Het is een soort van combinatie tussen een sociale werkplaats en een soort opvanghuis. Het is genaamd 'Options', maar wordt gewoonlijk 'de club' genoemd.

'De club' is een plaats waar mensen met een verstandelijk probleem, waarvoor ze in het ziekenhuis opgenomen zijn geweest, terecht kunnen. (dit zijn de Leden van de club). Er wordt geprobeerd om deze mensen de dingen te laten doen die ze kunnen of waar ze goed in zijn. Er zijn ook mensen die niks meer kunnen en maar wat rondhangen, maar dan zijn ze in ieder geval onder de mensen en zitten ze niet alleen maar wat doelloos thuis, alleen te zijn.

Ik heb 2 uurtjes geholpen in de keuken met het bereiden van de lunch en het uitgeven daarvan en het zo de kans gehad ook met een aantal van de leden te kunnen praten.
De kokkin van de club is een 50 jarige vrouw die vroeger zelf een van de leden was, maar inmiddels weer kan functioneren in de maatschappij. Zij besloot dat ze anderen wilde helpen en kwam in de staf als kok van de club.
Erg interresant om hier wat rond te lopen.

Mijn terugreis naar haiti was ook interessant. Aangezien mijn vliegtuig donderdag om half 9 vertrok en ik nog uit boston moest komen ben ik vanaf Boston met de bus naar New York gegaan (4.15 uur voor 14 Dollar), vervolgens met de metro naar het vliegveld waar ik met de vliegveld-trein bij de juiste terminal belandde. Ik had ook deze keer geen bagage in te checken (de rugzak kon mee in het vliegtuig) en was dus weer binnen een uur door de controles heen en ruim op tijd voor mijn vlucht. Het boarden was nogal chaotisch omdat veel mensen te grote tassen mee hadden. Zodoende hadden we nog een uur vertraging ook, maar uiteindelijk gingen we dan toch de lucht in.

Ergens tussen 11 en 12 (haitiaanse tijd) waren we geland en aangezien ik nog steeds geen koffers had kon ik die stap alweer overslaan en stond ik in no-time buiten waar Jeff al op me stond te wachten.

's avonds na het eten hebben we nog wat tijd doorgebracht met Michael, die morgenochtend voor 3 weken vertrekt naar de VS. Hij komt terug op de dag dat ik vertrek, dus dit was de laatste keer dat ik hem zou zien. En omdat ik afgelopen nacht maar 2 of 3 uurtjes had kunnen slapen (in de bus) ben ik lekker vroeg? om 10 uur op bed gegaan.

Vrijdag 02 juli 2010.

Ik zat net op kantoor om deze weblog te updaten en dergelijke toen pastor Baker me belde of ik kon helpen met het uitladen van een vrachtwagen met franse bijbels. Natuurlijk kon dat.

Ondertussen was DE WEDSTRIJD; Nederland - Brazilie ook begonnen. een erg interessante wedstrijd hier, aangezien zo'n 60 procent van de Haitianen Brazilie supporter is. Ik heb het een beetje kunnen volgen via de radio (die voor mij vertaald werd) en een dik uur later waren er flink wat teleurgestelde gezichten te zien. Allemaal mensen die niet zo blij waren dat Nederland had gewonnen van hun favoriete team, Brazilie.
Er waren ook verscheidene mensen die mij feliciteerden met de overwinning en Holgen kwam helemaal vrolijk naar me toen en was zo blij dat Nederland had gewonnen (Holgen is de grote Holland-supporter hier). Dat was wel erg leuk. Nou en toen ben ik weer naar het kantoor gegaan en heb deze blog getypt en de middag gaat zo pas beginnen dus daar kan ik nog niks van zeggen :P. We shall see.

  • 03 Juli 2010 - 08:19

    Sandra:

    heey sietze

    leuk om al je verhalen weer te lezen hoor en wat gaat de tijd snel, voordat je het weet sta je weer op nederlandse bodem. maar het went snel hoor, ook ik zit alweer thuis. Wel leuk dat zelf holgen de grootste nederlandse suporter is daar:D
    fijne tijd nog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Port-au-Prince

Sietze in Haïti

Recente Reisverslagen:

19 Juli 2010

Mijn laatste dag in Haiti.

09 Juli 2010

Haitiaans temperament

02 Juli 2010

Terug in Haiti

28 Juni 2010

Op visite in de VS

21 Juni 2010

Overstroming en chauffeur Sietze :P
Sietze

Op 31 maart ben ik vertrokken vanuit Nederland naar Haiti om de organisatie BHM daar te helpen met hun bezigheden. Oorspronkelijk was deze reis al gepland op 5 februari, maar door de nasleep van de aardbeving vlogen er toen nog geen vliegtuigen naar Haiti. Ik blijf op Haiti tot 25 juni, ga dan nog voor 5 dagen op bezoek bij een vriendin in Amerika en keer terug in Nederland op 1 juli dit jaar.

Actief sinds 09 Jan. 2010
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 31788

Voorgaande reizen:

31 Maart 2010 - 21 Juli 2010

Sietze in Haïti

24 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

Met WS naar Haïti 109

07 Augustus 2007 - 29 Augustus 2007

Met WS naar Jamaica 207

13 Juli 2006 - 04 Augustus 2006

Met WS naar Bolivia 106

Landen bezocht: