Overstroming en chauffeur Sietze :P - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Sietze Velde - WaarBenJij.nu Overstroming en chauffeur Sietze :P - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Sietze Velde - WaarBenJij.nu

Overstroming en chauffeur Sietze :P

Door: Sietze

Blijf op de hoogte en volg Sietze

21 Juni 2010 | Haïti, Port-au-Prince

Ten eerste wil ik iedereen aanraden om mijn vorige blog ook te lezen.
Dit is het verhaal van Ronita, een 18 jarig meisje dat al sinds de aardbeving hier in het ziekenhuis is.

zaterdag 19 juni 2010

(intro)
[ De afgelopen week hadden we 's avonds het probleem dat we geen waterdruk hadden. donderdag en vrijdagavond werd Freeman hiermee geconfronteert terwijl hij onder de douche stond. ]

Vanochtend werd ik gewekt door Ben die me riep dat ik eens naar de vloer moest kijken. Rara waarom.. Je had het niet geraden, dus ik zeg het maar gewoon. Er stond meer dan een centimeter water in mijn slaapkamer. Blijkbaar had Freeman gister de kraan toch niet goed dichtgedraaid ('t is wat een lastig ding) en toen vanochtend de druk er weer op kwam begon de kraan te stromen. Normaal zou het wel door het putje spoelen, maar daar hebben we een dekseltje op vanwege stank die uit dergelijke open afvoeren komt. Gevolg. Het water kon niet wegkomen en zette de helft van ons appartement onder water.

Gelukkig bewaren we niks op de grond dus geen erg groot probleem maar wel ff lastig wakker worden. Helaas is er vanzelfsprekend geen afvoerputje in de slaapkamer (maar goed ook, dat zou erg stinken) dus moesten we alle water met handdoeken en een dweil in een emmer zien te krijgen. Het ging beter dan verwacht en al na 1 uur spetteren was de vloer alleen nog maar wat vochtig.

Na deze onverwachte arbeid zijn we ons ontbijt gaan eten, of eigenlijk was het nu een brunch. daarna een uurtje gekaart, met wat mensen buiten gepraat. Om 5 uur een pate gehad (plaatselijk gerecht dat voor Haiti hetzelfde is als de burito? voor mexico. 't is goed voor ontbijt, lunch en avondeten.

Daarna zijn we naar het ziekenhuis gegaan waar Nicole het 'aardbeving verhaal' van Ronita, een van de slachtoffers die nog steeds in het ziekenhuis is, graag wilde horen voor haar 'nieuwsbrief' naar huis. (Nicole is hier voor langere tijd).

Vandaag (maandag 21 juni) is trouwens Ronita's verjaardag, voor wie dat interessant vind.
Dit verhaal is te lezen in mijn VORIGE blog die ik zometeen ga typen.

zondag 20 juni 2010

Vanochtend zoals elke zondag weer naar de kerk. Tussen de middag hadden we dit keer geen bbq-party bij Michael, maar gewoon in de eetzaal. dit omreden dat er van de week en vandaag verscheidene mensen bijgekomen waren zodat we met meer mensen zijn dan eerst. Erg gezellig, dat wel.

Na de bbq heeft Adele mijn haar geknipt wat ook erg nodig was en 's avonds verzamelden we weer bij Elsa.
Dat was de zondag wel zo'n beetje :P

maandag 21 juni 2010

De dag begon vandaag met het inelkaar zetten van TL-bakken die we in het ziekenhuis gaan ophangen. Toen ik daar bijna klaar mee was belde Pastor Baker me of ik met Joas meeging naar een depot in Delmas om diverse goederen op te halen. Prima, geen probleem. Pastor Baker zelf ging ook mee om het een en ander te regelen, maar vertrok meteen daarna weer. Nadat de truck volgeladen was en we weer onderweg waren de berg op (wat best lang duurde want het was marktdag en geen doorkomen aan) belde Patti me of ik al bijna terugwas want ze had een klusje voor me. Ik zei dat het waarschijnlijk nog een halfuurtje zou zijn en wonder boven wonder klopte dit exact op de minuut. Het klusje was om de Bigred (onze kleine rode buggy met laadbak), volgeladen met 10 dozen, naar een huis in de omgeving van Fort Jaques te rijden, samen met Johnny en een vrouw die de spullen nodig had. Natuurlijk, geen probleem. Graag zelfs eigenlijk. Al zolang ik hier ben wilde ik zelf eens in Haiti rondrijden en al is Bigred dan geen volwaardige auto, het was toch een kleine overwinning.
Een doel behaald :P.

Terug op de missiepost was de grote vrachtwagen bijna uitgeladen. Alleen nog 120 grote flessen water die naar een ander depot moesten. Aangezien de chauffeur (joas) al weg was werd mij gevraagd of ik de vrachtwagen daar heen kon rijden. Natuurlijk, geen probleem. Alhoewel, zo'n oude truck met primitief aangepaste fratsen is toch wat anders dan een auto. Gelukkig had ik hulp van Christof die het zelf niet kan/mag maar wel weet hoe het moet.

Uiteindelijk was het toch geen groot probleem en zonder veel moeite kreeg ik de auto naar het depot en terug op zijn parkeerplaats.
Zo rijdt je nooit in een auto terwijl je toch je rijbewijs hebt, en zo laten ze je rijden in een grote truck waarvan je rijbewijs zegt dat je dat niet mag. :P
Ach ja. Voor alles is een eerste keer en zolang we geen brokken maken is het geen probleem toch :)

  • 22 Juni 2010 - 06:37

    Marjolein:

    Hee Sietze!

    Je verhalen zijn nog steeds super interessant om te lezen! Wat een gedoe met dat water joh!

    Bevalt het allemaal nog goed? Vind je het zwaar zo 'alleen'? Zijn er nu nog andere Nederlanders?
    Nog een hele maand joh!

    Veel plezier en sterkte nog daar!

    Groetjes! Mayo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Port-au-Prince

Sietze in Haïti

Recente Reisverslagen:

19 Juli 2010

Mijn laatste dag in Haiti.

09 Juli 2010

Haitiaans temperament

02 Juli 2010

Terug in Haiti

28 Juni 2010

Op visite in de VS

21 Juni 2010

Overstroming en chauffeur Sietze :P
Sietze

Op 31 maart ben ik vertrokken vanuit Nederland naar Haiti om de organisatie BHM daar te helpen met hun bezigheden. Oorspronkelijk was deze reis al gepland op 5 februari, maar door de nasleep van de aardbeving vlogen er toen nog geen vliegtuigen naar Haiti. Ik blijf op Haiti tot 25 juni, ga dan nog voor 5 dagen op bezoek bij een vriendin in Amerika en keer terug in Nederland op 1 juli dit jaar.

Actief sinds 09 Jan. 2010
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 31792

Voorgaande reizen:

31 Maart 2010 - 21 Juli 2010

Sietze in Haïti

24 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

Met WS naar Haïti 109

07 Augustus 2007 - 29 Augustus 2007

Met WS naar Jamaica 207

13 Juli 2006 - 04 Augustus 2006

Met WS naar Bolivia 106

Landen bezocht: